Biblioteka szkolna

Godziny pracy: 07:30 – 16.00
Środa nieczynna dla czytelników

Link do padletu Wirtulanej Biblioteki SP nr 1 w Łomiankach – informacje i wydarzenia

https://padlet.com/aniawal1973/wirtualna-biblioteka-szko-y-podstawowej-nr-1-im-marii-kownac-i5powtc1jwie

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2022 – 2024

W 2023/2024 roku szkolnym nasza szkoła/biblioteka realizuje w ramach tego programu:

– zakup i udostępnianie książek nowości (220 tytułów), wybranych po konsultacji z czytelnikami;

– projekty czytelnicze w kl. 1 – 3 „Tytułowy zawrót głowy” oraz w kl. 4 – 8 „Rozmowy o książce”;

– konkurs czytelniczo – plastyczny „Moje marzenia wyczytane z książek” (kl. 1 – 8) oraz zakup nagród książkowych dla laureatów i wyróżnionych;

– wystawy nowości;

– promocję wartości wynikających z kontaktu z książką wśród rodziców (list otwarty, spotkanie);

– zakup komputera oraz sofy;

Biblioteka szkolna

List otwarty do Rodziców na temat wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży

Drodzy Rodzice,

   jak sprawić, by dziecko wyrosło na człowieka zdrowego emocjonalnie, samodzielnego i mądrego, otwartego na ludzi, dobrze radzącego sobie we współczesnym świecie, umiejącego wykorzystywać swoje predyspozycje i uzdolnienia?

Dzieciom potrzebna jest przede wszystkim ciepła i cierpliwa obecność oraz przewodnictwo najbliższych mu osób, wsparcie, kształtowanie dobrych nawyków (m.in. czytania) oraz dobry przykład w domu. To buduje w nich poczucie własnej wartości i wiarę we własne siły. Można  to osiągnąć poświęcając dzieciom i młodzieży swój czas, wielokrotnie tłumacząc, co jest wartościowe, a co niewłaściwe i destrukcyjne oraz czytając książki.

Korzyści wynikające z czytania:

  • wzbogacenie słownictwa;
  • poszerzanie wiedzy o świecie;
  • wspomaganie koncentracji i pamięci;
  • rozbudzanie wyobraźni;
  • dostarczanie emocji i radości;
  • rozwijanie empatii;
  • rozwijanie zainteresowań i pasji;
  • sposób na spędzanie wolnego czasu;

   Rytuał głośnego czytania jest nieoceniony. Może trwać nawet wtedy, gdy dziecko potrafi już czytać samodzielnie oraz gdy jest nastolatkiem. Wzmacnia więzi rodzinne oraz powoduje, że nauka w szkole może być łatwiejsza i przyjemniejsza.

   „Dzieciństwo polega na kolekcjonowaniu dobrych chwil z Rodziną, np. podczas wspólnego czytania, dobrych wzorców i wartości, takich jak miłość, szacunek, poczucie bezpieczeństwa, radość”. Nie polega zaś na dążeniu do posiadania gadżetów, spędzaniu czasu głównie w świecie wirtualnym …

Czytanie jest jak witamina – sprzyja zdrowiu psychicznemu i odporności na ‘toksyny’ współczesnej kultury.

   W naszej szkole nauczyciele bibliotekarze promują modę na czytanie poprzez Klub Detektywów Literackich, Klub Moli Książkowych, wystawy książek, konkursy plastyczne – tegoroczny „Moje marzenia wyczytane z książek” oraz imprezy z okazji Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych i Dnia Czekolady.

   Mam nadzieję, że niniejszy list posłuży do refleksji wszystkim Rodzicom i przypomni, że warto zachęcać dzieci i młodzież do czytania… nie tylko lektur.

   Zapraszam do wypożyczania z biblioteki szkolnej nowości zakupionych w tym roku szk. w ramach ogólnopolskiego Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

* list napisany na podstawie tekstu Pani Ireny Koźmińskiej – Prezes Fundacji

„ABCXXI – Cała polska czyta dzieciom”

Łomianki, 6.11.2023r.                                                                                              

z poważaniem

                                                                       Anna Walendzik – kierownik biblioteki szkolnej

SP nr 1 w Łomiankach

Przykładowe książki zakupione do biblioteki szkolnej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w roku szk. 2023/2024

Książki dla dzieci

„Doktor Dollitle i jego zwierzęta” Hugh Lofting

„O psie, który jeździł koleją” Roman Pisarski

„Cukierku, Ty Łobuzie!” Waldemar Cichoń

„Trzymaj się, Cukierku!” Waldemar Cichoń

„Dasz radę, Cukierku!” Waldemar Cichoń

„Mapa skarbów. Muzeum z pazurkiem” Holly Webb

„Dowcipy dla dzieci. Wielka księga” opracowanie zbiorowe

„Kicia Kocia u dentysty” Anita Głowińska

„Basia i przegrywanie” Zofia Stanecka

„Hania i szkarłatna parasolka” Cerrie Burnell

„Gdy wybije północ” Laura Trinder

„Zbuntowane słowa” Joanna Papuzińska

„Bałtyk. Przewodnik dla dużych i małych” Jan Wilkanowski

„Mali Wielcy. Maria Skłodowska-Curie” Maria Isabel Vegara Sanchez

„Minecraft. Smok” Nicky Drayden

„Maja dorasta. Niezbędnik dorastającej dziewczyny” Monika Petix

„Kacper dorasta. Niezbędnik dorastającego chłopca” Monika Petix

Książki dla młodzieży

„Miziołki wracają, czyli Kaszydło rządzi” Joanna Olech

„Ostatni Olimpijczyk” seria: Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy Rick Riordan

„Puste kartki” Lilka Krajze

„Bardzo niesamowita medycyna (…)” Adam Kay

„Dowcipy dla dzieci. Wielka księga” opracowanie zbiorowe

„Pomocnicy, liderzy, asystenci (…) piłka nożna” Jarosław Kaczmarek

„Jak po lodzie. Dziennik Cwaniaczka” T 13 Jeff Kinney

„Minecraft. Kurs rysowania” Katarzyna Pluta

 „Sztuka rysowania. Natura” opracowanie zbiorowe 

„Zanim wystygnie kawa” Toshikazu Kawaguch

„Ci koszmarni Celtowie” seria: Strrraszna historia – Terry Deary

„Sprawa leworęcznej lady” Nancy Springer cykl: Enola Holmes

„The Manga Guide. Wszechświat” (komiks)

Książki obrazkowe oraz z dużym drukiem

Rene Goscinny „Syn Asteriksa. Komiks”

 Grażka Lange „Książka dla kota”

Katarzyna Michalec „Marzenia zwierząt. Czytanie metodą sylabową”

 Bogusław Michalec „Piłkarze i my. Duże litery”

książki pomocnicze do nauki czytania oraz kształtowania umiejętności społecznych

„Czytamy z Fretką cz. 1 Bolo. Samogłoski” Elżbieta Konopacka i Anna Rutkowska – Zielińska

„Co oni mówią? Co oni myślą? Ćwiczenia rozwijające umiejętność nazywania emocji” Amanda Hopkins

„Odwagi, Pinku!” Urszula Młodnicka i Agnieszka Waligóra

LEKTURY KLAS 1 – 3

Maria Kownacka „Plastusiowy pamiętnik”

Hans Christian Andersen „Baśnie” (do wyboru)

Justyna Bednarek „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)”

Jan Brzechwa „Brzechwa dzieciom”

Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz „Zaczarowana zagroda”

Waldemar Cichoń „Cukierku, ty łobuzie!”

Mira Jaworczakowa „Oto jest Kasia”

Grzegorz Kasdepke „Detektyw Pozytywka”

Barbara Kosmowska „Dziewczynka z parku”

Maria KrügerKarolcia”

Astrid Lindgren „Dzieci z Bullerbyn”

Hugh Lofting „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”

Marcin Pałasz „Sposób na Elfa”

Joanna Papuzińska „Asiunia”

Danuta Parlak „Kapelusz Pani Wrony”

Roman Pisarski „O psie, który jeździł koleją”

Janina Porazińska „Pamiętnik Czarnego Noska”

Maria Terlikowska „Drzewo do samego nieba”

Julian Tuwim „Wiersze dla dzieci”

Danuta Wawiłow „Najpiękniejsze wiersze”

Łukasz Wierzbicki „Afryka Kazika”

Łukasz WierzbickiDziadek i niedźwiadek”

Agnieszka Frączek „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”

LEKTURY KLAS 4 – 8

Klasa 4

Jan Brzechwa „Akademia Pana Kleksa”

René Goscinny „Mikołajek”

Joanna Olech „Dynastia Miziołków”

Janusz Christa „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” (komiks)

Agnieszka Tyszka „Zosia z ulicy Kociej”

Jadwiga Korczakowska „Spotkanie nad morzem”

Klasa 5

Clive Staples Lewis „Lew, czarownica i stara szafa”

Ferenc Molnár „Chłopcy z Placu Broni”

Bolesław Prus „Katarynka”

Jan Parandowski  „Mitologia” (wybrane mity greckie: mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, o Orfeuszu i Eurydyce)

Seweryna Szmaglewska „Czarne stopy”

Lucy Maud Montgomery „Ania z Zielonego Wzgórza”

Frances Hodgson Burnett  „Tajemniczy ogród”

Klasa 6

John Ronald Reuel Tolkien „Hobbit, czyli tam i z powrotem”

Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”

Rafał Kosik „Feliks, Net  i Nika oraz gang niewidzialnych ludzi”

Klasa 7

Adam Mickiewicz „Dziady cz. II”

Aleksander Fredro „Zemsta”

Charles Dickens „Opowieść wigilijna”

Juliusz Słowacki „Balladyna”

Henryk Sienkiewicz „Latarnik”

Henryk Sienkiewicz „Quo Vadis”

Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy”

Klasa 8

Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz”

Aleksander Kamiński „Kamienie na szaniec”

Antoine de Saint-Exupéry „Mały Książę”

Eric-Emmanuel Schmitt „Oskar i Pani Róża”

Stefan Żeromski „Syzyfowe prace”

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Biblioteka szkolna

Godziny pracy: 07:30 – 15:30
Środa nieczynna dla czytelników

Biblioteka szkolna zakupiła 228 tytułów książek nowości wg kategorii: lektury serie wydawnicze, książki dla dzieci i młodzieży, komiksy, albumy i książki popularnonaukowe, książki wspomagające terapię pedagogiczną, albumy oraz audiobooki. Liczba wszystkich pozycji to 1109, w tym książek 983 egz. (lektur 655 egz.), audiobooków 91 CD.


List otwarty do Rodziców na temat wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży

Drodzy Rodzice!

Jak sprawić, by dziecko wyrosło na człowieka zdrowego emocjonalnie, samodzielnego i mądrego, otwartego na ludzi, dobrze radzącego sobie we współczesnym świecie, umiejącego wykorzystywać swoje predyspozycje i uzdolnienia?

Dzieciom potrzebna jest przede wszystkim ciepła i cierpliwa obecność oraz przewodnictwo najbliższych mu osób, wsparcie, kształtowanie dobrych nawyków (m.in. czytania) oraz dobry przykład w domu. To buduje w nich poczucie własnej wartości i wiarę we własne siły. Można to osiągnąć, poświęcając dzieciom i młodzieży swój czas, wielokrotnie tłumacząc, co jest wartościowe, a co niewłaściwe i destrukcyjne oraz czytając książki.

Korzyści wynikające z czytania:

  • wzbogacenie słownictwa;
  • poszerzanie wiedzy o świecie;
  • wspomaganie koncentracji i pamięci;
  • rozbudzanie wyobraźni;
  • dostarczanie emocji i radości;
  • rozwijanie empatii;
  • rozwijanie zainteresowań i pasji;
  • sposób na spędzanie wolnego czasu.

Rytuał głośnego czytania jest nieoceniony. Może trwać nawet wtedy, gdy dziecko potrafi już czytać samodzielnie oraz gdy jest nastolatkiem. Wzmacnia więzi rodzinne oraz powoduje, że nauka w szkole może być łatwiejsza i przyjemniejsza.

„Dzieciństwo polega na kolekcjonowaniu dobrych chwil z Rodziną, np. podczas wspólnego czytania, dobrych wzorców i wartości, takich jak miłość, szacunek, poczucie bezpieczeństwa, radość”. Nie polega zaś na dążeniu do posiadania gadżetów, spędzaniu czasu głównie w świecie wirtualnym …

Czytanie jest jak witamina – sprzyja zdrowiu psychicznemu i odporności na ‘toksyny’ współczesnej kultury.

Mam nadzieję, że niniejszy list posłuży do refleksji wszystkim Rodzicom i przypomni, że warto zachęcać dzieci i młodzież do czytania… nie tylko lektur.

Zapraszam do wypożyczania nowości zakupionych w tym roku szk. w ramach ogólnopolskiego Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

list napisany na podstawie tekstu Pani Ireny Koźmińskiej – Prezes Fundacji „ABCXXI – Cała polska czyta dzieciom”
www.cpcd.pl

Łomianki, 10.12.2019r.

Z poważaniem
Anna Walendzik – kierownik biblioteki szkolnej