Na lekcjach fizyki

W marcu 2023 r. na lekcjach fizyki zostały przeprowadzone doświadczenia w pięciu klasach ósmych i dwóch klasach siódmych. Zadaniem ósmoklasistów było wyznaczenie pięciu wielkości fizycznych, tj.: częstotliwości wahadła, wartości przyspieszenia grawitacyjnego, prędkości średniej samochodzika oraz oporu i mocy żarówki. Użyto w tym  celu następujących przyrządów: miarek, amperomierza, woltomierza i stopera, których część została zakupiona w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości.

Natomiast zadaniem siódmoklasistów było wyznaczenie czterech wielkości fizycznych, tj.: gęstości ciała nieregularnego, ciśnienia minimalnego wywieranego na stół przez klocek drewniany, siły wyporu grawitacyjnego, prędkości średniej samochodzika.  Użyto w tym  celu następujący przyrządów: cylindrów pomiarowych, miarek, wagi elektronicznej, siłomierza, stopera. Część z tych przyrządów również była zakupiona w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości.

Podczas wykonywania doświadczeń uczniowie doskonalili umiejętności mierzenia, liczenia, przekształcenia wzorów, jednostek. Uczyli się również ze sobą współpracować tak, aby wyniki były jak najdokładniejsze. Mimo że część doświadczeń jest wykonywana kolejny raz, to zainteresowanie wykonaniem ich jest nadal duże. Dużym zaskoczeniem było uzyskanie przez jedną grupę wyniku przyspieszenia ziemskiego bliskiego wielkości książkowej, tzn. około 9,85m/s2!

W pierwszym dniu wiosny uczennice klasy 8e wykorzystując małą frekwencję, postanowiły wykonać za pomocą zakupionej  w ramach projektu #LabolatoriówPrzyszłości lutownicy i drewna tabliczki i życzenia pamiątkowe. Działanie lutownicy mają już opanowane do perfekcji – problemem był pomysł, co napisać.

Aneta Rozmarynowska

#LaboratoriaPrzyszlosci

#LaboratoriaPrzyszłości